Publicat per

Cos, objecte i espai

En aquesta primera fase del procés de disseny explorarem els diferents volums que es poden utilitzar i com es poden relacionar amb l’espai i les persones. Partirem de formes geomètriques simples, com el triangle, el quadrat i el cercle. Tot i que aquestes formes geomètriques encara es troben en una etapa molt embrionària, cal escollir-ne una tipologia que en les següents fases s’anirà transformant en l’objecte final. Agafarem cada una d’aquestes formes geomètriques i la situem dins la plaça de la Universitat per poder dibuixar-la. Això ens ajudarà a determinar-ne algunes propietats i característiques.

Després d’haver comparat les formes geomètriques proposades en l’apartat anterior, he triat el volum triangular, ja que m’ha semblat que és el més versàtil i el que millor es pot adaptar a les característiques de la plaça. Crec que és important dibuixar el volum dins la plaça, per poder estudiar-ne millor l’entorn i adaptar-lo a les necessitats dels usuaris sense perdre el context de l’emplaçament que hem estat estudiant al llarg de l’assignatura. Profunditzant en l’anàlisi d’aquest volum, podem atorgar-li les següents funcionalitats:

1. Si es situa al costat del banc de pedra pot actuar com a rampa pels skaters.
  2. Al costat del banc també pot servir per recolzar-s’hi i així ampliar la funcionalitat del banc, fent-lo més còmode.
  3. Com que els seus costats són diferents, pot utilitzar-se com a tamboret.
  4. La seva inclinació permet pujar o baixar una superfície amb més comoditat, per exemple, si el situem al costat d’un esgraó.
  5. Pot servir per recolzar-hi els peus.
  6. Si és buit per dins, s’hi poden guardar objectes. Per exemple, si és un tamboret per seure-hi, també pot tenir la qualitat de recipient i deixar-hi els objectes personals a dins.

Funció del volum triangular

La funció principal escollida pel volum serà la de suport per a l’esquena o les cames. L’objecte serà un suport modular i fàcil de transportar que es podrà moure per a qualsevol emplaçament de la plaça de la Universitat, però estarà especialment dissenyat per poder-se unir amb el banc principal de pedra i ser-ne una extensió per millorar la comoditat dels usuaris, i convidar així a la gent a passar-hi més estona ja sigui de manera individual o col·lectiva.

La seva forma triangular permet que es pugui unir entre si, formant conjunts modulars. Per comprovar i poder experimentar aquest aspecte he imprès diversos volums amb l’ajut d’una impressora 3D, i així poder “jugar” amb les formes i trobar-ne noves utilitats. Crec que és important, si tenim en compte les característiques de la plaça de la Universitat, que aquest objecte sigui d’ús col·lectiu i no individual. En aquesta fase, estudiarem la funcionalitat del volum amb un triangle isòsceles, on dues de les tres arestes tenen la mateixa mida. Aquesta és la forma més bàsica i equilibrada per poder començar a treballar. La mida de cada aresta serà de 45 cm, que coincideix amb l’alçada del banc de pedra en forma de cub allargat que hi ha a la plaça. És important que almenys una de les cares tingui aquesta mida per poder-s’hi unir.

Debat1el Cos, objecte i espai

1. Enrique Macias Camuñas says:

Hola Laura!

La proposta del volum és correcte però necessita més justificació i elaboració.

Per exemple, identificar els affordances, les funcions que pot tenir adaptades a les necessitats dels skaters i com es podrien guardar després.

Hauries de concretar més amb els dibuixos les fotos, on el voldries situar, quines solucions aporta…

Espero haver-te ajudat.

K.